O echipă de cercetători germani au inventat pneul inteligent. Acesta poate recunoaște condițiile în care se prezintă carosabilul. Pneul își modifică lățimea și înălțimea pentru a obține aderență maximă.
O echipă de cercetători germani au inventat pneul inteligent. Acesta poate recunoaște condițiile în care se prezintă carosabilul. Pneul își modifică lățimea și înălțimea pentru a obține aderență maximă.
Germania este recunoscută în întreaga lume ca leagănul tehnologiilor auto. ÃŽncă de acum mai bine de un secol inventatorii germani s-au remarcat prin ingeniozitate, talent È™i viziune, atribute care caracterizează perfect È™i echipa de cercetători a Universității din Lepzig care lucrează la dezvoltarea anvelepelor inteligente. Acestea au capacitatea de a se adapta în funcÈ›ie de condiÈ›iile de vreme, â€metamorfoza†fiind posibilă chiar È™i în timpul rulării.
ÃŽn altă ordine de idei, pneul â€Ã®È™i poate depăși condiÈ›ia†indiferent de starea carosabilului adaptându-se la condiÈ›iile de rulare date.
Să presupunem că rulați vara pe temperaturi ridicate și în câteva minute va întâlniți cu o ploaie torențială și grindină, sau pe timp de toamnă sunteți surprinși de o ninsoare abundentă în urmă căreia se formează deja un strat de polei, iar primul lucru la care apelează orice șofer este un stil de condus preventiv.
Dacă aÈ›i avea pneurile adaptive situaÈ›ia ar fi aproape total diferită, dacă este să susÈ›inem teoria lui Detlef Riemer, È™eful echipei de cercetători germani care au pus la punct acest concept. Anvelopa adaptivă este echipată cu un sistem de senzori care recunosc diferite tipuri de drumuri, de la autostradă la drumurile de È›ară la suprafeÈ›ele din teren accidentat È™i în acelaÈ™i timp au capacitatea de a â€simÈ›i†dacă asfaltul este uscat, umed, acoperit cu zăpadă sau polei.
Interesant este faptul că dimensiunile anvelopei pot fi modificate astfel încât aderenÈ›a să fie maximă indiferent de condiÈ›iile de vreme. Profilul pneului inteligent poate fi înălÈ›at sau lățit pentru a mări â€amprenta†la sol, operaÈ›iuni care se realizează în timpul mersului.
“Echiparea unei maÈ™ini de serie cu anvelope adaptive înseamnă dotarea cu cel mai bun, eficient pneu posibil. Acesta garantează un consum optim È™i un zgomot la rulare redus. ÃŽn plus, È™oferul nu trebuie să se mai gândească la modul în care trebuie să-È™i adapteze pneurile pentru că acesta acÈ›ionează È™i gândesc în locul luiâ€, afirmă È™eful proiectului Detlef Riemer.
Apariția unui astfel de pneu ar scuti proprietarii de automobile de cheltuieli serioase cu schimbarea anvelopelor de iarnă, vară sau ploaie, însă ar spulbera imediat investițiile de milioane de euro ale marilor fabricanți în compozițiile optime pentru un anumit tip de anvelopă. Pe de altă parte, pneul adaptiv înseamnă un plus de siguranță pentru toți ocupanții mașinii, o rată redusă a accidentelor, mai mult confort la rulare, mai mult confort psihic, și va elimina, cel puțin în teorie, pericolul de a fi suprinși pe picior greșit de capriciile vremii.
Mai mult decât atât, nu vom mai fi nevoie de pneuri de vară și de iarnă și nici de anvelope all-season.
Până la apariția primelor exemplare adaptive, noul tip de anvelopă va trebui să îndeplinească mai întâi standardele de siguranță și durabilitate, motiv pentru care cercetările vor fi continuate de echipa condusă de Riemer la Universitatea de Științe Aplicate din Leipizig.
Nemții și-au asigurat paternitatea acestei invenții, prezentate de curând la Târgul Internațional al Produselor Industriale de la Hanovra, cea mai mare manifestare de gen din lume.